Det är ett mödosamt arbete för dem allesammans. En etnografi inspirerad intervjustudie om språkstörning

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Evelinn Fagerberg; [2014-04-17]

Nyckelord: språkstörning; läsförståelse; läsning;

Sammanfattning: SYFTE Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka tankar och uppfattningar ett antal pedagoger har om språkstörning, läsning och läsförståelse. Vidare syftar undersökningen till att se vilka åtgärder som pedagogerna förespråkar i relation till elever med diagnosen språkstörning. TEORI Utgångspunkten i uppsatsen är ett sociokulturellt perspektiv. Detta perspektiv utgår från kommunikation mellan individer. Kunskap utvecklas i samspel med andra, först därefter blir den en integrerad del av individens tankar, idéer och uppfattningar. Språket och kulturen hör samman och lärandet sker i dialog mellan dessa. En grundläggande tanke är att människan inte kan undvika att lära sig nya saker, frågan är vad hon lär sig i olika situationer. Det kan mycket väl vara något annat än det avsedda. METOD Undersökningen är en kvalitativ studie som hämtat inspiration från etnografi. I studien har kvalitativa intervjuer samt observationer använts. De fem intervjuerna har genomförts med verksamma pedagoger som arbetar i förskola, förskoleklass eller grundskolans år 1- 3. Intervjuerna har varit delvis strukturerade. En intervjuguide har använts. Den har inte styrt samtalen, utan varit ett stöd. Respondenternas svar har tolkats och kodats för att finna nyckelord. Därefter har en tolkning och jämförelse ägt rum. Tolkningen har växlat mellan teori och empiri. RESULTAT I resultatet visar det sig att respondenterna har tankar och kunskaper om hur de kan arbeta med läsförståelse och läsning på utvecklande och kunskapshöjande sätt. Däremot har de inte några djupare kunskaper om språkstörning. En av pedagogerna arbetar i en tal- och språkklass, och denna har naturligtvis större kunskaper. Övriga lärare har träffat på elever med uttalssvårigheter av olika slag, men inte satt det i relation till språkliga svårigheter på ett djupare plan. Samtliga pedagoger har arbetat med barn som haft svårt att förstå text. De har dock inte, bortsett från läraren i tal-och språklassen, satt det i samband med någon form av språkstörning. Pedagogerna har flera åtgärder som de använder sig av när ett barn får svårt med läsförståelse. Åtgärderna tenderar att vara samma oavsett orsak till problemen. Respondenterna har inte föreslagit någon åtgärd som är relaterad till språkstörning, återigen läraren i tal-och språklassen undantagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)