Utbildning för hållbar utveckling : en studie av svenska civilekonomprogrammed redovisningsinrikting

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Hållbar utveckling är utveckling som syftar till att möta nutidens behov utan att riskera attframtida generationer inte ska kunna möta deras egna. Människans snabba resursförbrukningskapar idag bristvaror som riskerar att ta slut. Internationella organisationer kom under 1970-talet fram till att en god miljö måste prioriteras för att nå samhällelig utveckling ochekonomisk tillväxt. För att hållbar utveckling ska bli möjligt att nå blir det därför viktigt attbalansera ekonomiska, sociala och miljömässiga aspekter av hållbar utveckling. Med ettväxande samhällsintresse för hållbar utveckling har ett ökat behov av utbildning för hållbarutveckling uppstått. Ekonomer och redovisare har ett stort ansvar i att implementera ett sådantsynsätt i sitt yrke. Syftet med denna studie är att bidra till ökad förståelse för integrering avhållbar utveckling i svenska universitet och högskolors civilekonomutbildningar medredovisningsinriktning.Vår studie innefattar Sveriges samtliga civilekonomprogram med redovisningsinriktningvilket uppgår till nio universitet och högskolor. För att besvara våra frågeställningar har vivalt att göra en kvantitativ innehållsanalys. En tvärsnittsdesign är ett vanligt inslag iinnehållsanalys och har använts i vår studie då den tar hänsyn till variationen som återfinns ide lärosäten som studeras. Studien har egenskaper av både deduktiva och induktiva inslagvilket resulterar i en abduktiv ansats. En analysmodell har utformats för att säkerställa entydlig definition av hållbar utveckling. Tidigare litteratur och forskning ligger till grund för deoperationaliserade orden som användes för att kategorisera studiens material.Genom att analysera frekvens och fördelning av ekonomisk, social och miljömässig hållbarutveckling bidrar således studien till ökad förståelse för hur svenska civilekonomutbildningarmed redovisningsinriktning integrerat hållbar utveckling. Genomförd studie leder till enslutsats om en obalans mellan de tre aspekterna av hållbar utveckling samt förklarar enharmonisering mellan svenska civilekonomutbildningars innehåll utifrån isomorfismen.Studien påvisar en tonvikt på den sociala aspekten av hållbar utveckling där ekonomiska ochmiljömässiga aspekter integreras mindre. Vi har visat på en relevans för kunskap i ekonomisk,social och miljömässig hållbar utveckling i redovisningsprofessioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)