Att flyga eller inte flyga : En kvalitativ intervjustudie om klimatengagerade personers syn på flyget

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Antalet flygresor har ökat markant i världen de senaste decennierna. Detta har medfört en ökning av flygets koldioxidutsläpp som därmed har gett en ökad påverkan på klimatet. Forskning angående människors syn på och uppfattning om flyget är relativt ny och forskning rörande ämnet är mer förekommande idag än för ett decennium sedan. Tidigare undersökningar är dock i stort sett eniga om att människor, både miljömedvetna och icke-miljömedvetna personer, inte tänker ändra på sina flygvanor och flyga mindre på grund av flygets klimatpåverkan. Denna studie undersöker klimatengagerade personers flygvanor och vad de har för syn på flyget och flygets påverkan på klimatet. Resultatet i studien skiljer sig från tidigare forskning genom att de klimatengagerade personerna i undersökningen antingen försöker begränsa sina flygresor eller inte längre flyger alls på grund av den klimatpåverkan en flygresa innebär. The low-cost hypothesis har använts som ett teoretiskt ramverk för att undersöka om det finns ett attitude-behavior gap. Det framkom att the low-cost hypothesis endast delvis kan appliceras och att det finns ett litet attitude-behavior gap hos de respondenter som flyger. Det finns inget attitude-behavior gap hos respondenterna som inte flyger. Det framkom även att sociala normer till viss del påverkar valet att flyga eller inte flyga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)