Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skildringar av arbetet med flerspråkiga barn i förskolan.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: I studien undersöktes förskollärares skildringar av arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Vi tog inspiration från socialkonstruktivismen och det sociokulturella perspektivet. Studiens metod genomfördes utifrån semistrukturerade intervjuer och empirin analyserades utifrån kvalitativ innehållsanalys. Resultatet skrivs fram på ett induktivt sätt som leder fram till vår slutsats. Syftet med studien är att belysa förskollärares skildringarar om språkutveckling bland fler- språkiga barn för att få en större förståelse och ge en inblick i deras synsätt kring arbetet i för- skolan. Utifrån syftet framkom frågeställningen; "Hur skildrar förskollärare arbetet med fler- språkighet?". I resultatet kom vi fram till följande slutsats, det är utmanande att skriva fram förskollärares skildringar utan att samtalet leder in på hjälpmedel och artefakter, då det kom- pletterar varandra. Förskollärarnas olika skildringar visar att de upplever arbetet på olika sätt, några upplever det som utmanande och svårt samtidigt som de upplever det som givande. De hade dock önskat att de haft mer kunskap inom området, samtidigt som några förskollärare anser att de har en bred kompetens och känner sig trygga i arbetet med flerspråkighet i försko- lan. Studien har bidragit till ökad förståelse för att förskollärare har olika uppfattningar om deras kompetens, trots att dem har samma verktyg att använda. Oavsett olika kompetenser möjliggörs det att barnens förutsättningar blir likvärdiga då pedagoger arbetar utifrån samma styrdokument.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)