Hur smakar varumärket? : En kvalitativ studie om hur livsmedelsbranschen använder sinnet smak i marknadsföringen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

Författare: Anna Hansson; Sara Hedman; [2012]

Nyckelord: Varumärken; Sinnesmarknadsföring;

Sammanfattning:

Det finns många varumärken, inte minst i livsmedelsbranschen vilket leder till att marknadsföring blir en viktig del för företag för att nå sina konsumenter. Det är lätt att marknadsföring tappar sin effektivitet och nya sätt att kommunicera blir intressant. Sinnesmarknadsföring är marknadsföring via sinnena och används idag av ett fåtal företag men som med tiden har blivit mer uppmärksammat. Relationen mellan konsument och varumärke har visat sig bli starkare då sinnena involveras. Smak är det sinne som är minst använt av de fem. Kommunicera till konsumenterna genom smak öppnar upp för en ny kanal och nya möjligheter. Forskning på hur smak kan användas i marknadsföring från ett företags sida är dock näst intill obefintlig idag. Studien avser därför att undersöka hur företag i livsmedelsbranschen använder sig av smak i sin marknadsföring.

 

En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer är genomförd på nio företag i livsmedelsbranschen för att undersöka hur de använder sig av smak och vad smak kan tillföra ett varumärke. Vi har även sett till hur smak kan kommuniceras för att stärka ett varumärkes identitet hos konsumenterna.

 

Resultaten visar på att alla nio företagen inom livsmedelsbranschen använder sig av liknande kanaler i sin marknadsföring. Traditionell och digital marknadsföring används båda, till vilken grad beror på syftet. Det framgår tydligt att företagen vill vara mer personliga och mer individuella i sin kommunikation. Smak är viktigt för varumärken i livsmedelsbranschen och spelar en ovärderlig roll för att främja konsumenter till återköp. Företagen arbetar med att använda smak i sin marknadsföring för att det ger konsumenten inspiration, väcker ett intresse och en nyfikenhet. Det framgår att smak inte är lätt att arbeta med, främst för att det är svårt att förmedla smak via text och bild utan att erbjuda provsmakning men också för att smak är subjektivt.

 

Vi kan konkret säga att det bästa sättet att kommunicera ett varumärkes smak är då konsumenten får uppleva smaken på riktigt genom provsmakningar och samtidigt blir involverad. Helhetsupplevelsen blir större då smak samverkar med känsel, doft, hörsel och syn. Företagen arbetar med att förbättra och hitta nya sätt att förmedla och beskriva sina smaker. Smak tillsammans med ytterligare parametrar kan tillföra ett varumärke mervärde och samtidigt stärka ett varumärkes identitet som kan leda till konkurrensfördelar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)