Optimering av transportplanering med hänsyn till färdigställande av senarelagda aktiviteter

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: Varje år säljs det i Sverige enligt branschorganisationen Bil Sweden mellan 250 000–300 000 nya bilaroch 30 000–40 000 lätta lastbilar. Detta skapar ett logistikbehov i form av lagerhållning och transport avnya bilar till återförsäljare som slutlevererar bilen till kunden.Billogistikmarknaden i Sverige består av fåtal aktörer som konkurrerar om ett tjugotal kunder. För attkunna få en lönsamhet i denna bransch som är väldigt konkurrensutsatt är det bland annat viktigt attkundservice och resursutnyttjande är på topp. Vi har därför valt att undersöka hur en av aktörerna inombillogistikbranchen kan förbättra den interna kommunikationen och samordna sina interna processerbättre för att få högre lönsamhet och ett bättre resursutnyttjande. Vi har med utgångspunkt i företagetgjort intervjuer och observationer som har varit en viktig del för att kunna få fram ett bra ramverk förbearbetning. Studien har kommit fram till att företaget har en bristande kommunikation mellan de tvåavdelningarna produktion och transport. Vilket har gjort att resursutnyttjandet har blivit lidande. Vi hartillsammans med vetenskapliga teorier och empiriskt material tagit fram förslag som kan tillämpas föratt komma till rätta med problemet.Resultatet anser vi är att inom företaget bör den interna kommunikationen mellan avdelningarnaförbättras. Transportplaneringen bör ske innan produktionen på bilarna startar för att få fram rätt bil irätt tid. Kan dessa förändringar ske kommer det ge båda avdelningarna bättre förutsättningar att göraett bra jobb tillsammans. Detta tillsammans med en lean implementation där företagetsresursutnyttjande ökas borde hjälpa till att förbättra resursutnyttjandet och i förlängningen ävenlönsamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)