Revisorers kommunikation : En studie om den hierarkiska organisationsstrukturens påverkan på den interna kommunikationen och revisionskomfort

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat på att kommunikation är betydelsefullt för alla organisationer, däribland även för den hierarkiska revisionsverksamheten. Kommunikation beskrivs vanligen som en nyckelfunktion för att utföra en god revision och skapa komfort mellan medarbetare och i sin tur till samhället. Forskning visar däremot på att den hierarkiska strukturen motarbetar god kommunikation, vilket resulterar i ett problematiskt dilemma. Samtidigt finns det annan forskning som menar att strukturen främjar god kommunikation vilket tyder på att den befintliga forskningen är motstridig. Ett fåtal studier har studerat den interna kommunikationen i revisionsverksamheten, men dessa har främst haft ett ledarskapsperspektiv eller syftat till att förklara underordnades svårigheter att tala ut. Denna studie syftar till att täcka dessa brister genom att beskriva vilken påverkan den hierarkiska organisationsstrukturen har på den interna kommunikationen inom revisionsverksamheten och i sin tur på revisionskomforten. För att besvara studiens forskningsfrågor har tio semistrukturerade intervjuer genomförts med revisorer på olika hierarkiska nivåer i de fem största revisionsbolagen. Studiens resultat indikerar att den interna kommunikationen i revisionsverksamheten påverkas av den hierarkiska organisationsstrukturen i termer av dess medföljande auktoritet, destruktiva beteende och kunskapsgap. Den befintliga auktoriteten och tillkommande normer medför att den interna kommunikationen förväntas att följa den hierarkiska befälskedjan. Det befintliga kunskapsgapet, men även auktoriteten har resulterat i en respekt för seniora revisorer, vilket i sin tur medfört att underordnade blir återhållsamma med vad de väljer att kommunicera uppåt i organisationen. Det är främst den uppåtgående kommunikationen som påverkas av de ovannämnda faktorerna. Vidare har den horisontella kommunikationen påverkats i termer av att den ökat i mängd, främst bland underordnade då de vill minimera de sociala kostnaderna som tillkommer vid uppåtgående kommunikation. Slutligen indikerar studien på att intern kommunikation är av betydelse för komfortskapande. Det har dock framkommit att komfortskapande skiljer sig beroende på vilken hierarkisk nivå revisorerna är på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)