De aningslösa : En innehållsanalys av 20 rikstäckande artiklars rapportering av Instagramkontot @Aningslosainfluencers

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Våren 2019 hände något med flygdebatten i Sverige. Granskningen av influencers och företags flygresor började stå i centrum för kritiken mot ett ”överdrivet flygande” och dessa personer målades upp som centralfigurer i flygandets miljöförstöring. Något som bidrog till denna debatt var uppkomsten av ett Instagramkonto med namnet Aningslösa Influencers. Denna uppsats ämnar undersöka framställningen av Aningslösa Influencers genom 20 artiklar från utvalda tidningars rapportering (Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet). Uppsatsen försöker även ta reda på vilka andra ämnen som varit i centrum och lyfts i debatten. Artiklarna studeras genom en innehållsanalys med en tidsavgränsning från 1 januari till 31 mars 2019. Med teoretiska utgångspunkter i Framing, Nyhetsvärderig och Social Norms-Theory kodas artiklarna utifrån frågor utformade från uppsatsens frågeställningar. Resultatet visar att Instagramkontot Aningslösa Influencers har framställts neutralt eller balanserat i majoriteten av de artiklar som studerats. När positiva eller negativa vinklingar förekommit, har det förekommit i samma utsträckning. De ämnen som lyfts och fått uppmärksamhet i debatten är flygskam, Influencers, skuld och skam, läsarens ansvarstagande, opinionsbildning och klimathotet till följd av flygandet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)