Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. Detta till trots pågår ett ”läskrig” mellan läsinlärningsmetoder som står i motpol till varandra, där forskare har olika syn på lyckad läsinlärning. Dock visar forskning även att medan forskare och politiker för debatter om läsinlärningsmetoder, fokuserar lärarna på skolans vardag och blandar metoder efter elevers behov. Studien är fenomenografiskt inspirerad och söker att undersöka skillnader i lärarnas uppfattningar. Empirin insamlades genom en kvalitativ enkätundersökning som resulterade i 19 enkätsvar. Resultaten analyserades med en fenomenografisk analysmetod och redovisas i utfallsrum och kategorier som beskriver respondenternas uppfattningar. Utfallsrummen utgör teman vi uppdagat och kategorierna visar skilda uppfattningar inom dem. Resultaten visar att respondenterna i undersökningsgruppen har olika uppfattningar om vilka läsinlärningsmetoder som passar elever i risk för lässvårigheter. Det finns uttalanden som ger uttryck för att elevernas behov styr metodvalet men studien visar att det är tillgång till och val av undervisningsmaterial som i själva verket styr undervisningsmetoderna. Dessa företeelser tyder på att det finns ett behov av fortbildning för yrkesverksamma lärare vad gäller läsinlärningsmetoder. Det framkommer också organisatoriska hinder i den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter. Förväntningarna på och förutsättningarna för samverkan mellan hem och skola, lärare och specialfunktioner och lärare emellan varierar. Det visar sig också att skolors rutiner för tidig upptäckt och åtgärd av elever i risk för lässvårigheter brister.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)