En nyttomaximerande skola i det innovationsdrivna samhället

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Matematisk statistik

Författare: Eric Fornander; Simon Park; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det här kandidatexamensarbetet inom matematisk statistik och industriell ekonomi tar fram ett underlag för hur Sverige och andra innovationsdrivna länder kan agera för att uppnå en nyttomaximerande skola. Detta genom att undersöka vilka faktorer som påverkar resultatet på PISA-testet via användning av multipel linjär regression, samt vilka faktorer som främjar innovation med hjälp av en litteraturstudie. Utifrån fyra perspektiv (generellt-, skol-, lärar- och elevperspektiv) valdes förklaringsvariabler ut för att inkluderas i regressionsanalysen. Resultatet gav att signifikanta variabler återfanns i samtliga perspektiv.  Litteraturstudien utgick från två perspektiv (individ och organisation), där resultatet var i form av en omfattande översikt av innovationsdrivande faktorer. Den dragna slutsatsen var att högre lärarlöner och högre kvalitet på skolmateriel leder till effektivare kunskapsutlärning. Mindre klasstorlekar däremot påverkar inte kunskapsutlärningen, medan längre tid för elever i skolan leder till sämre sådan. Ytterligare konklusioner var att skolan bör fokusera mer på arbete i grupp istället för individuellt arbete, träna elever på att definiera problem och inte bara lösa färdiga sådana samt låta elever kombinera olika ämneskunskaper i större utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)