"...men det är ju mer än bara Bruce Springsteen" Evenemangsstadens betydelse för Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Sammanfattning: Det finns idag en idé om att städer, likt varor, måste marknadsföra sig för att på detta sätt sticka ut ur mängden och därmed visa sin unika nisch. I Göteborg finns tanken att marknadsföra staden som en evenemangsstad. Syftet med uppsatsen är att studera hur argumentationen för och emot denna marknadsföringsbild presenteras samt hur risken att bilden av den marknadsförda staden och den upplevda staden inte sammanfaller behandlas. Det teoretiska ramverket består av platsmarknadsföringsteorier, rätten till staden samt den kreativa klassens koppling till postpolitiken. Materialet är insamlad på bred front genom intervjuer, debattartiklar samt en promotionfilm. Analysramen skapas utifrån idéanalysen genom nivåerna staden Göteborg samt evenemangsstaden Göteborg. I analysen framkommer att konceptet evenemangsstaden får stå nästintill oemotsagd. Det framkommer även att staden inte kan ses som enhetlig och att detta kanske inte alltid heller är önskvärt. Skillnad finns dock i om sammankopplandet mellan platsmarknadsföring och socioekonomisk ojämlikhet görs eller ej.De slutsatser som går att dra efter genomförd analys är att det finns en oproblematiserad inställning till evenemangsstaden och dess konsekvenser för staden som helhet. Genom detta förhållningssätt skapas möjligen indirekt en situation av en delad stad där den marknadsförda bilden kanske inte kan sägas överensstämma med den upplevda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)