Fåmansföretagsbeskattning - Innebär de nya 3:12 reglerna enligt proposition2005/06:30 en förenkling för fåmansföretag?

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem1990 års skattereform innebar att förvärvsinkomster beskattas enligt en progressiv skatteskalamed en högsta marginalskatt på 57 procent medan kapitalinkomster beskattas med 30 procent.I frånvaro av särskilda regler inom detta område skulle företagsledaren helt kunna undgå denprogressiva beskattningen av förvärvsinkomster för att istället göra utdelning från bolaget ochkapitalbeskattas. Regeringen presenterade den 27 oktober 2005 i sin proposition, Reformeradebeskattningsregler för ägare i fåmansföretag, ett förslag som föreslogs träda i kraft den 1januari 2006, vilket det även gjorde. Regeringens intention med de nya 3:12 reglerna har varitatt de ska blir mer gynnsamma för företagare eftersom dagens regler uppfattas som krångliga.3:12 reglerna debatteras ofta på grund av att företagarna inte själva kan hantera regelverketutan behöver konsulthjälp. Detta leder ner till problemformuleringen: Innebär de nya 3:12reglerna enligt proposition 2005/06:30 en förenkling för fåmansföretag?Syfte och AvgränsningarSyftet med uppsatsen är att identifiera och öka förståelsen om de nya 3:12 reglerna innebär enförenkling för fåmansföretagen d.v.s. om deras administrativa börda och hjälp från revisornkan minska i och med detta. Vi väljer att i denna uppsats definiera uttrycken ”förenkling” och”enklare” till att avse den eventuella tidsbesparing som ett fåmansföretag kan spara oavsettom företagarna själva eller revisionsbyrån utför tjänsterna.MetodProblemet angrips med en kvalitativ metod där vi med hjälp av intervjuer med företag,revisorer samt företrädare för Skatteverket sökt en djupare insikt och förståelse för valtproblemområde.Resultat och slutsatserVi kan utifrån studien och med återkoppling till vår problemformulering inte visa att de nya3:12 reglerna, enligt proposition 2005/06:30, förenklar i någon större omfattning vilketregeringens intention varit. Utifrån våra respondenters svar drar vi slutsatsen att företagenäven i framtiden kommer att anlita revisorn i samma utsträckning för konsultation kring 3:12reglernas karaktäristiska krånglighet. Företagen kommer därmed att lägga ner lika mycket tidpå 3:12 reglerna som tidigare och det kommer alltså inte att bli någon direkt tidsbesparing.Förslag till fortsatt forskningEftersom de nya 3:12 reglerna inte implementerats vid intervjutillfällena hade vi gärna sett enny undersökning om ett år då reglerna använts i företagen. De hade då varit intressant attjämföra om respondenternas svar hade skilt sig åt. Ett annat intressant forskningsområde hadevarit att jämföra vinstdrivande- och icke vinstdrivande företag för att därigenom se omuppfattningen om 3:12 reglerna skiljer sig åt mellan dessa företagare

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)