Framtidens statistikundervisning? : En studie om informella statistiska inferenser samt informella inferentiella resonemang
Sammanfattning: Denna studie syftar delvis till att undersöka vilka positiva effekter som informella statistiska inferenser (ISI) samt informella inferentiella resonemang (IIR) kan tänkas ha på utvecklandet av elevers statistiska tänkande och delvis på hur ISI och IIR definieras och används inom forskning i statistikundervisning. Databaserna ERIC och Unisearch, samt en viss del manuell sökning, användes för att systematiskt välja ut de artiklar som används i rapporten. De undersökta artiklarnas resultat ställs mot Wild och Pfannkuchs (1999) kategorisering av statistiskt tänkande. På vilka sätt ISI och IIR definieras och används i forskningen kategoriseras för att få en överblick på forskningsläget. Det visar sig att mycket av forskningen har använt hela eller delar av karaktäriseringen av ISI som genomfördes av Makar och Rubin (2009).
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)