”De springer till kaffet” : en studie om barns upplevelser av stress i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Linda Andreasson; Ida Christerson; [2017]

Nyckelord: Barn; stress; förskola; coping; KASAM;

Sammanfattning: Med anledning av publicerade rapporter, studier och tidningsartiklar om ökad stress på förskolan, hos såväl barn som pedagoger, riktar denna studie sitt fokus mot barns upplevelse av stress på förskolan. Syftet med studien är att undersöka om barnen upplever stress på förskolan, hur de i så fall beskriver denna, hur de hanterar den uppkomna stressen och vad som påverkar deras upplevelser. Studien utgår från en kvalitativ metod med fokus på intervjuer av barn, såväl enskilt som i grupp och totalt sex barn har deltagit. Studien visar att barn på ett realistiskt sätt kan beskriva såväl begreppet stress som reaktioner på densamma. Deras egna erfarenheter är kopplade till såväl privatlivet som till förskolans verksamhet. Den stress som barnen upplever i förskolan kan kopplas till olika faktorer, bland annat förskolans miljö, lokaler, ljudnivå och känslan av att hinna först till den bästa cykeln. Vidare visar studien att den stress som uppkommer på förskolan, hanteras av barnen med hjälp av relationer till andra barn och pedagoger samt med hjälp av olika copingstrategier och resurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)