“Lersträng och lavendelboll” : Åtta förskollärares syn på materialet lera i förskolans utbildning och undervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I förskolans utbildning ska barnen ges tillfällen och möjligheter att uppleva estetiska lärprocesser. Estetiska lärprocesser främjar en kunskapsutveckling i vilken barnen får förena känslor, upplevelser, erfarenheter, kunskaper och analys till en helhet (Skolverket 2015, s. 3). Ett kreativt material med stor förändringsbarhet är lera. Det är även ett material som talar till alla våra sinnen. Syftet med vår studie är att undersöka vilka uppfattningar förskollärare med särskilda kunskaper i estetiskt lärande har kopplat till materialet lera. Vi vill ta reda på hur lera används i förskolans utbildning och undervisning av dessa förskollärare och vilka möjligheter till lärande och utveckling de ser i detta material. Studien är genomförd med en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. Vi har intervjuat åtta förskollärare för att ta del deras erfarenheter och upplevelser om materialet lera i utbildning och undervisning. I analysen av resultatet utgick vi från den sociokulturella teorin och Lindströms lärandeformer. Undersökningens resultat visar att förskollärarna ser leran som ett mångsidigt material som kan erbjuda många olika aspekter av lärande i olika sammanhang. De beskriver leran som ett språk och ett uttrycksmedel. Vidare anser de att tillgänglighet och tillåtande förhållningssätt är viktiga begrepp för barnen i mötet med leran. De lyfter även vikten av att barnen ska bli trygga och lära känna materialet, då får barnen kunskap om materialets unika kvaliteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)