Motivation och grundläggande psykologiska behov : En studie i lärares motivation utifrån  Self Determination Theory

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Denna studie undersökte lärares motivation utifrån Self Determination Theory. Studien undersökte motivation utifrån lärares upplevelse av hur motiverade de är och om denna upplevelse kan prediceras utifrån upplevelsen av att de grundläggande behoven enligt Self Determination Theory är tillgodosedda. Motivation kan delas in i yttre och inre, där förekomsten av inre motivation är då individen utför en aktivitet för att den verkligen vill utan någon yttre belöning eller bestraffning. Lärare som har inre motivation bidrar till bättre resultat och prestation hos elever (Lutz, 2016). Studien genomfördes som kvantitativ studie där respondenterna svarade på en online-enkät. Studien hade 175 deltagare varav 30 var män och 145 kvinnor. Studiens syfte var att undersöka om upplevd tillfredsställelse av grundläggande psykologiska behov, enligt SDT, hos lärare kan predicera deras upplevda arbetsmotivation, mätt enligt SKL:s enkät Hållbart Medarbetarengagemang i Kommuner och Regioner. Som instrumentet för att undersöka inre motivation användes Basic Need Satisfaction at Work Scale. Regressionsanalysen visade att resultatet för modellen som helhet var signifikant. Upplevd tillfredsställelse av de tre grundläggande psykologiska behoven enligt Self Determination Theory predicerade 44,1% av variationen gällande motivation för de undersökta lärarna. Var för sig predicerade autonomi och kompetens som signifikanta medan värdet för samhörighet inte var signifikant.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)