Den levande skyltdockan - en empirisk studie i butik

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Vi fick inspiration till vårt uppsatsämne Butikskommunikation efter att ha tagit del av en konsumentstudie gjord av konsultbyrån Scandinavian Retail Center. Studien baseras på ca 40 stycken ”ute på stan” intervjuer med slumpmässigt valda konsumenter, män och kvinnor, mellan 15 och 60 år där frågan var: vad får dig att handla på impuls? I studien framgår det bland annat att personalens klädsel uppmärksammas av konsumenterna. Här väcktes idén om personalen kan ses som en onyttjad exponeringsyta. Vi såg potential i att som företag, inom mode- och konfektionsbranschen, medvetet arbeta med personalen som ett kommunikationsverktyg samt exponeringsyta. Vi arbetade utifrån följande frågeställningar. - Upplever personalen att de agerar som levande skyltdockor i interaktionen med kund? - På vilka sätt använder sig personalen av kläderna de bär under interaktionen med kunden? - Vilka förutsättningar krävs för att kommunikation genom den levande skyltdockan ska fungera på ett tillfredställande sätt? För att söka svar på dessa valde vi att genomföra en empirisk studie i butik. Studien genomfördes i fyra butiker där vi mätte försäljningen, gjorde observationer samt genomförde 19 stycken individintervjuer, med butikspersonal. Efter studerad teori samt genomförd empirisk studie, har vi funnit indikationer på att personal som levande skyltdockor är ett effektivt säljverktyg som främjar försäljningen. Vårt teoretiska bidrag är således, att vi funnit indikationer på att butikspersonalens klädsel, inom mode- och konfektionsbranschen, påverkar konsumenten i dess beslutsprocess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)