Instagram - Den sociala paradoxen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att nå en ökad förståelse om hur unga, svenska kvinnor konstruerar en social identitet genom Instagram samt hur det påverkar dem, för att ge ett kvalitativt bidrag till forskningen om konsumentbeteende. Metod: Vi har använt oss av ett hermeneutiskt förhållningssätt till en kvalitativ metod med 8 semistrukturerade djupintervjuer, samt en abduktiv ansats genom att dra slutsatser utifrån vår primärdata och sekundärdata i form av befintliga teorier. Teoretiskt Perspektiv: Uppsatsen bygger till stor del på teorier av Goffman (jaget och maskerna), Maslow (behovstrappan), Giddens (den moderna identiteten), Brewer (det sociala jaget) och Freud (jaget och dess försvarsmekanismer). Empiri och analys: Vår empiri består av informationen vi samlat in genom våra intervjuer, som sedan analyserats utifrån vårt teoretiska ramverk. Slutsats: Unga kvinnor konstruerar en socialt åtråvärd identitet genom Instagram för att kunna identifiera sig med sina vänner, få bekräftelse och skapa trygghet. Beteendet leder till stress och oro på grund av ständig jämförelse. .

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)