Den uppmanade patienten. En modelläsaranalys av sjukhusbroschyrer

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: I Sverige genomförs årligen ungefär en miljon dagkirurgiska operationer, och av dessa sker ungefär 280 000 inom Västra Götalandsregionen. Att opereras dagkirurgiskt innebär att patienten opereras och åker hem samma dag. Inför operationer är det viktigt att patienten får information och förbereder sig på rätt sätt, och informationsbroschyrer är den skriftliga delen av denna information. I denna uppsats undersöker jag sådana broschyrer från tre sjukhus inom Västra Götalandsregionen: Alingsås lasarett, Södra Älvsborgs sjukhus och Mölndals sjukhus. Syftet med uppsatsen är att göra en modelläsaranalys av vilket slags patient som konstrueras i broschyrerna. Frågeställningarna handlar om vilken relation som uppstår mellan sjukhuset och patienten, och om den visuella kompositionen påverkar vad som tillskrivs mer eller mindre betydelse. Min teoretiska utgångspunkt är systemiskfunktionell grammatik där jag dels gör en interpersonell analys, dels undersöker den visuella kompositionen. Genom att undersöka vilka språkhandlingar som används för att få patienten att agera, och vilka olika typer av modalitet som uttrycks, åskådliggörs vilken relation som skapas mellan sjukhusen och patienterna. Detta i sin tur visar om språket i sig ger uttryck för något maktförhållande. Resultatet visar att den vanligaste språkhandlingen i broschyrerna är uppmaning, både kongruent och indirekt, förutom i broschyren från Alingsås lasarett där påståendena överväger något. Det vanligaste sättet att modifiera språkhandlingarna är att använda modala verb, och dessa är oftast uttryck för olika grader av förpliktelse. Den visuella kompositionen utnyttjas för att förstärka vissa uppmaningar ytterligare. Det finns ett tydligt maktförhållande i broschyrerna där sjukhuset är den auktoritära parten som uppmanar patienten genom påbjudande instruktioner. Sjukhusen förlitar sig på denna auktoritet för att få patienten att agera korrekt inför operationen. Modelläsaren som konstrueras i broschyrerna är således en patient som både blir och behöver bli styrd av auktoriteter, och som har sådant förtroende för sjukhuset att hen inte har behov av att ifrågasätta något.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)