Högläsning som språkutveckling : En intervjustudie om förskollärares uppfattning om arbetet med språkutveckling i relation till högläsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Ida Sagranden; [2019]

Nyckelord: Bibliotek; digitalisering; samverkan; språkutveckling;

Sammanfattning: Syftet med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare arbetar med språkutveckling i relation till högläsning. Frågeställningar som berörts är i vilken utsträckning högläsning förekommer i verksamheten, hur förskollärare arbetar med språkutveckling i relation till högläsning och vilka former av samverkan finns i relation till högläsning. Utifrån syfte och frågeställningar genomfördes intervjuer med förskollärare för att ta reda på om förskollärare använder sig av högläsning med syfte på språkutveckling.Den metod som användes för att genomföra intervjuerna var kvalitativ form av intervju. Informanterna var erfarna förskollärare och leder barngrupper i åldrarna tre till fem år.Resultatet visar att arbetet med språkutveckling finns i verksamheterna men inget som förekommer i relation till högläsning. Arbetet med språkutveckling nämns i relation till lekar, matsituationer, ramsor och tecken som stöd. Högläsning förekommer i allra högsta grad som avkoppling, vilket skapar olika krav på barnen. Samarbete med bibliotek förekommer vid två av tre förskolor, genom bokbuss och närhet till bibliotek.Digitalisering förekommer vid alla tre förskolor genom digital bilderbokstjänst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)