David mot Goliat - egna märkesvaror och mindre återförsäljares förhandlingspositioner gentemot dess leverantörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Vad: Kandidatuppsats, Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg, VT2012. Författare: Rebecka Blomkrantz, Markus Karlsson och Joel Lundkvist. Titel: David mot Goliat – Egna märkesvaror och mindre återförsäljares förhandlingspositioner gentemot dess leverantörer. Handledare: Ola Thufvesson och Åsa Alftberg. Syfte: Syftet är att ta reda på om mindre återförsäljare fått starkare förhandlingspositioner i förhållande till sina leverantörer med hjälp av egna märkesvaror. Metod: Kvalitativa intervjuer med mindre återförsäljare. Slutsatser: Mindre återförsäljare med egna märkesvaror har i viss utsträckning fått bättre förhandlingspositioner gentemot deras leverantörer utifrån tidigare forskning. Det är däremot ingen av intervjupersonerna som påstod att de upplevt bättre förhandlingspositioner i samband med deras egna märkesvaror. Under intervjuerna framkom att det främst var andra faktorer som var av betydelse för hur förhandlingsutfallet blev. Återförsäljares förhandlingspositioner i relation till leverantörer visade sig vara starkt kopplad till inköpsvolymen varför mindre aktörer är svagare gentemot större leverantörer. I uppsatsen framkom vidare att förhandlingspositionerna skiljer sig beroende på inom vilken del av branschen som respektive återförsäljare agerar. Stora skillnader råder exempelvis mellan sko- och smyckebranschen. Inom skobranschen finns många aktörer varför det finns möjlighet för återförsäljarna att spela ut dessa mot varandra, medan det i smyckebranschen finns färre men större leverantörer som utövar stor press på de ofta väldigt små smyckebutiker som finns. Nyckelord: Förhandlingsposition, återförsäljare, leverantörer, egna märkesvaror.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)