Bröllopsturism : En kvalitativ studie om bröllopsturism i Kalmar

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Bröllop har inom endast några få år växt till en egen industri. Forskning visar att det finns en ökad efterfrågan från brudpar att gifta sig utomlands eller på en annan ort än där de bor. Fenomenet bröllopsturism är dock ett relativt outforskat område som inte fått tillräckligt mycket uppmärksamhet. Syftet med uppsatsen var därför att beskriva fenomenet bröllopsturism och exemplifiera med staden Kalmar som fall. Vår avsikt var att undersöka och beskriva bröllopsturismen i Kalmar och hur stadens aktörer arbetar med denna form av turism. Genom en kvalitativ metod genomfördes semi-strukturerade intervjuer med aktörer i Kalmar som har en koppling till bröllopsturism. För att uppfylla vårt syfte har vi använt oss av en deduktiv ansats och utgått från begreppen plats, destination, mobilitet och konsumtion. Vi har genom denna studie upptäckt att bröllopsturism förekommer i Kalmar och att det är Kalmar som plats och destinationens aktörer som möjliggör bröllopsturism. Fenomenet bröllopsturism är dock inte tillräckligt uppmärksammat av Kalmars aktörer, de jobbar inte med det aktivt. Destination Kalmar ser dock potential i att utveckla bröllopsturismen, de tror att övriga aktörer skulle vara positiva till att arbeta mer med fenomenet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)