Ledarskap på distans : "A World of Communication"

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Utvecklingen av tekniken och den globalisering som skett har öppnat upp möjligheten till ledarskap på distans. Elektroniska kanaler har gjort det möjligt att utnyttja kompetens världen över. Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse för hur en personlig kontakt upprätthålls i ett distansförhållande mellan ledare och anställd. Studien ämnar undersöka hur ledaren agerar för att skapa motivation hos sina anställda och identifiera vilka kommunikationsbarriärer som finns. En fallstudie utfördes på Ericsson som är ett ledande företag inom kommunikationsteknik och har verksamhet i 180 länder. Deras slogan är "A World of Communication". På Ericsson arbetar många chefer med att leda på distans och de har anställda över hela världen. Intervjuer genomfördes med fem chefer för att få en inblick i hur ett distansledarskap går till, hur de agerar för att motivera sina anställda och hur de kommunicerar med dem. Enkäter skickades ut till ledarnas anställda för att även ta del av deras perspektiv av att arbeta på distans. Kommunikationen mellan ledare och anställda sker främst via telefonsamtal (one-to-one), telefonkonferens, videokonferens, Microsoft Lync, e-post, SMS och vid enstaka fall träffas de face-to-face. Kommunikationssvårigheter uppstår till följd av olika störningar vilket exempelvis kan vara; tidsskillnader, tekniska problem, kultur, språk och val av fel kanal. Utvecklingssamtal och en kontinuerlig öppen kontakt mellan parterna används för att uppfylla motivationsfaktorer men den personliga relationen försvåras vid distansarbetet. Informella möten är svåra att ersätta med kommunikationskanaler men en etablerad relation mellan ledare och följare visar på ett välfungerande distansarbete med minimerade kommunikationsbarriärer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)