CHATBOTS INOM MÖDRAHÄLSOVÅRDEN En explorativ studie av chatbots potential att stötta barnmorskor inom svensk mödrahälsovård

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Det ökande antalet födslar i Sverige är förenat med ett ökat vårdbehov inom mödrahälsovården. Då mödrahälsovårdens uppdrag ökar medan resurserna förblir desamma finns ett behov av innovativa digitala strategier som kan frigöra tid. En aktuell digitaliseringsform är artificiell intelligens (AI) i form av chatbots. Chatbots erbjuder människor en interaktion som kan liknas vid ett samtal och är idag ett vanligt förekommande verktyg inom offentlig sektor och handel, men har även börjat etableras inom vården. Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning AI i form av chatbots kan stötta och avlasta barnmorskor inom mödrahälsovården, om chatbots kan frigöra tid i deras arbetsuppgifter, samt hur de kan öka trygghet för vårdtagare genom en lättillgänglig rådgivning. En viktig aspekt av studien är granskning av användares acceptans då IT-implementationer vanligtvis misslyckas till följd av bristande acceptans hos användare. Med hänsyn till detta användes technology acceptance model som teoretiskt ramverk i studien. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer med tre barnmorskor vid två mödravårdscentraler samt med fyra gravida kvinnor. Resultatet av analysen visar att både barnmorskor och gravida kvinnor accepterar chatbots och ser det som ett verktyg som kan effektivisera deras arbete och kontakt till mödrahälsovården. Resultatet pekar även på ytterligare tre värden i form av tidsbesparing, förhöjd livskvalité genom lättillgänglig rådgivning, samt en möjlighet att erbjuda en utökad vård som vanligtvis inte ingår i mödrahälsovårdens uppdrag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)