Friskare förskola? : Förutsättningar för följsamhet till en hygienrutin

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

Sammanfattning: Introduktion:Att basal hygien som att tvätta händerna är effektivt för att bryta smitta är väl grundat imedicinsk forskning. På vilka grunder tar människor till sig en sådan rutin? Vilka faktorerpåverkar om ett nytt beteende anammas? Syfte:Studien syftar till att undersöka förutsättningar för följsamhet till en ny hygienrutin iförskoleverksamhet utifrån uppfattningar bland vårdnadshavare och pedagoger. Studien syftaräven till att studera denna typ av preventiv insats utifrån olika perspektiv på hälsa, preventionoch hälsopromotion. Metod:Studien är utformad som en kvalitativ utvärdering av en intervention. Studiens syfte besvarasgenom en tematisk analysmetod av data som insamlats genom semistrukturerade intervjuer. Konklusion:Drivkrafter som understödjer följsamheten är fungerande kommunikation, tilltro till sin egenförmåga att klara av att följa hygienrutinen samt att hygienrutinen genererar märkbara fördelar.Utmaningarna handlar om att det finns en acceptans för smitta. Att bli sjuk uppfattas inte somtillräckligt allvarligt för att hygienrutinen ska prioriteras och att den inte kommer åt allsjukfrånvaro. Av studien framgår att det finns uppfattningar som belyser att det holistiskaperspektivet är viktigt för hälsan. Att ta hänsyn både till den salutogena och patogena synen påhälsa kan vara en väg att gå för att överbrygga att hygienrutinen inte kommer åt allt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)