Vad bidrar till en anställds arbetstillfredsställelse? : En jämförelse mellan vård- och bankanställda

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Arbetstillfredsställelse har många varierande definitioner. Gemensamt är att det handlar om hur tillfreds individen är med sitt arbete. Syftet med studien var att jämföra vård- och bankanställda för att se hur de skiljer sig åt i upplevelsen av inre, yttre och generell arbetstillfredsställelse, var skillnaden ligger och hur viktig arbetsmotivationen är för arbetstillfredsställelse. Sju frågeställningar ligger till grund för studien och 120 bankanställda samt 83 vårdanställda deltog. En enkät på 34 frågor besvarades av samtliga deltagare och analyserades statistiskt. Resultaten visar att bankanställda har generellt högre arbetstillfredsställelse än de vårdanställda. Den faktor där vårdanställda upplever högre grad av generell arbetstillfredsställelse handlar om möjligheten att göra något för någon annan. Det kan bero på att vårdanställda har motivationen att hjälpa andra människor som drivkraft i sitt arbete. Gemensamt för båda branscherna är att arbetstillfredsställelsen ökar med åldern. Förklaring till det kan vara ökad arbetserfarenhet och säkerhet för att känna tillfredsställelse på arbetet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)