Den fantastiska konserten : En studie som beskriver ljudskapande intra-aktioner mellan barn och materialiteter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Författare: Alexandros Katsimenis; Ellinor Karlsson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med vår studie var genom ett posthumanistiskt perspektiv tolka och beskriva enljudskapande iscensättning på en förskola. Genom att utgå ifrån begreppet ljudskapande iställetför musikskapande öppnades möjligheter för en förståelse för att alla ljud är eller kan varamusik. För att samla in empiri till studien genomfördes videoobservationer som sedan underanalysarbetet tolkats och beskrivits. De tolkningar och beskrivningar som presenteras iresultatet syftar till att beskriva intra-aktionen mellan de barn och materialiteter som ingick iiscensättningen. Med utgångspunkt i ett posthumanistiskt perspektiv har vi synliggjort ettljudskapande som initierades och upprätthölls av barnen tillsammans med materialiteter ochger en bild av hur barnen och materialiteterna tillsammans skapade ljud på sina villkor. Ettutrymme som skapats genom att låta dessa mötas och bekanta sig med varandra utan att få någrainstruktioner eller riktlinjer. Rimliga slutsatser vi kan dra utifrån studien är attoförutsägbarheten i improviserat ljudskapande kan skapa större möjligheter till kreativt uttryck.Tillsammans i ljudskapandet skapades musik som tilläts växa fram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)