Mindful parents – happy kids? En studie om sinnesnärvaro och föräldraförmåga

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Föräldraskap är en enorm utmaning och det finns ett stort behov av olika former av föräldrastöd. Mindfulness har på sistone fått alltmer uppmärksamhet som en effektiv metod inom många terapeutiska och hälsofrämjande sammanhang. Jag frågade mig därför om mindfulness skulle vara en metod och ett förhållningssätt som även kan främja föräldraförmågan. Syftet och frågeställningarna med uppsatsen var att undersöka hur föräldrar, som praktiserade olika meditationsmetoder, upplevde hur mindfulness stödde deras föräldraförmåga, vad det för dem personligen betydde och vad det i praktiken innebar. Utifrån ett hermeneutiskt perspektiv genomfördes fem kvalitativa intervjuer med föräldrar som praktiserade mindfulness i sitt föräldraskap. Resultatet stämmer väl överens med forskningen om mindful parenting, mindful relating och betydelsen av föräldrarnas mentaliseringsförmåga för en trygg anknytning. Mindfulness visade sig vara ett förhållningssätt som främjar föräldrarnas förhållande med sig själva och sina närmaste. Genom att vara i resonans med sig själv förmådde föräldern vara i resonans med barnet. Mindfulness ökar föräldrarnas förmåga att reflektera barnet på ett omsorgsfullt sätt, hantera konfliktfulla situationer kompetent och att skapa en trygg relation. Förhållningssättet ökar även förälderns förmåga att reflektera på, härbärgera och integrera egna besvärliga känslor och ”leftover issues” från sin egen anknytningshistoria. Mindfulness visar sig vara ett kraftfullt verktyg för att både förbättra förälderns livskvalitet och samspelet med barnet. Slutsatsen är att mindfulness är en effektiv föräldrastödsmetod som ger samhällsvinster på flera nivåer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)