Social mediemarknadsföring i hotellbranschen : En kvalitativ studie om hur den svenska hotellbranschen använder sig av sociala medier i marknadsföringen

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ge ökad förståelse föranvändningen av sociala medier inom hotellbranschen. Studien syftar vidare till att identifiera förändringsmönster inom hotellbranschens övriga marknadsföring orsakade av marknadsföring på sociala medier. Frågeställningar: På vilket sätt använder sig hotell av sociala medier för marknadsföring? Vilken förändring har hotellens marknadsföring via socialamedier medfört på övrig marknadsföring i hotellbranschen? Metod: För att uppnå syftet och svara på frågeställningarna har vi valt att genomföra empiriinsamlingen med hjälp av en kvalitativ metod. Det kvalitativa materialet utgörs av fem semistrukturerade intervjuer, fyra av dessa är med olika hotellkedjor och en intervju med en PRbyrå. Slutsatser: Studiens resultat har visat att hotell använder sig av social mediemarknadsföring för att mer effektivt rikta sina annonser via sociala mediekanaler. Kommunikationen mellan hotell och dess gäster gynnas av att hotell är aktiva på sociala medier. Det leder till olika reaktioner och tillfälligtvis skapas det dialog, en hel del är envägskommunikation. Social mediemarknadsföring dominera rinom hotellbranschens marknadsföringsstrategier, medan övriga marknadsföringsmetoder har blivit mindre intressanta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)