Lekplatser för barn och biologisk mångfald : en fallstudie kring sambandet mellan barns lekmiljöer och livsmiljöer för växter och djur

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Tillgången till mångfunktionella utemiljöer med ett flertal ekosystemtjänster är efterfrågat i stadsplaneringen. En sådan möjlighet undersöks i det här examensarbetet genom att besvara frågeställningen kring hur sambandet ser ut mellan barns lekmiljöer och livsmiljöer för växter och djur. Om det är så att barn, växter och djur spontant delar grönområden bör det gå att kombinera lekmiljöer och andra arters livsmiljöer i planering, design och förvaltning. Examensarbetet bygger på en fallstudie genomförd i Stehag i mellersta Skåne. Fallstudien har genomförts utifrån antagandet om att Stehag är ett kritiskt fall för att studera sambandet uppsatsen undersöker. Stehag presenteras som en plats där barns rörelsefrihet inte är en begränsande faktor och där det finns varierade utomhusmiljöer med olika grad av biologisk mångfald. De metoder som ingått i fallstudien är promenadintervjuer med totalt tio barn i årskurs fem och inventeringar av fyra platser för att bedöma biologisk mångfald. Under promenadintervjuerna fick barnen visa utomhusmiljöer med olika förutsättningar för biologisk mångfald som de använder och svara på frågor om vad de brukar göra där, hur ofta de brukar vara på platsen, vad de tycker är bra respektive mindre bra med platsen och om de lagt märke till något växt- eller djurliv. Inventeringen var avgränsad till hur markskiktet såg ut, täckning och antal av vedartade växter samt förekomst av död ved. Ett av de viktigare resultaten i arbetet är klargörandet av hur barns lekmiljöer påverkas av den biologiska mångfalden. I resultatet presenteras barns leklandskap i termer av socialt samspel, olika typer av lekar på informella platser och vad barnen har att berätta om växt- och djurlivet. Resultatet av inventeringen visar att det finns en högre biologisk mångfald på barnens informella platser jämfört med formella platser. Arbetet indikerar också att på informella platser i utomhusmiljön, där barn leker och där den biologiska mångfalden är förhållandevis hög, finns det lekkvalitéer som saknas på platser med lägre biologisk mångfald. Kunskaperna från arbetet föreslås tas tillvara genom att skapa varierade lekmiljöer med hög biologisk mångfald och vegetation som ger rumsligheter. Vidare undersökningar behöver göras för att överkomma utmaningar och kartlägga motsättningar med att integrera växters och djurs livsmiljöer med barns lekmiljöer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)