Socialarbetarens känslor i mötet med klienten

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning har varit att undersöka socialarbetarens känslor i mötet med klienten. Med uppsatsens skrivande möjliggöra en djupare förståelse av socialarbetarens egna känslor i möte med klienter, vilka känslor är det som väcks, vad är det som påverkar deras känslor, hur hanterar de sina känslor, vad har de egna känslorna för betydelse i arbete? Undersökningen har gjorts utifrån en kvalitativ metod för att kunna få en djupare förståelse för socialarbetarnas känslor. I undersökningen gjordes sex kvalitativa ostrukturerade intervjuer med familjebehandlare i Västra Götaland. Intervjuformen valdes för att kunna få så bra bild av familjebehandlarens egna känslor som möjligt. I resultatet har det kunnat urskiljas att glädje och frustration var två känslor som framkom i alla sex intervjuerna vilket beskrivs närmare i resultatdelen. I resultatet framkom även att familjebehandlarens egna känslor i mötet med klienten till stor del berodde på vilka möjligheter familjebehandlaren hade att bearbeta sina känslor tillsammans med sina kollegor. Det har även framkommit att det krävdes en stor personlig medvetenhet om sin egen bakgrund och att man som familjebehandlare arbetade aktivt med sin egen känslovärld. I undersökningen framkom en bild av en grupp familjebehandlare med stor medvetenhet om sina känslor och hur känslorna påverkade deras arbete under hela dagen. Arbetet som familjebehandlare krävde mycket arbete med sig själv för att inte ta för mycket stryk känslomässigt. Familjebehandlarna såg sig själva som redskap där känslorna spelade en stor roll för hur arbetet fördes framåt men även hur arbetsaliansen med klienten/familjen blev.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)