LENA - En stegmätare för ord : Lyssnings- och talspråksmiljö hos en grupp svenska barn vid 18-24 månaders ålder mätt med Language Environment Analysis

Detta är en Magister-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för neurovetenskap

Sammanfattning: Små barns språkmiljö har visat sig vara betydelsefull för den fortsatta språkliga utvecklingen och skillnader i barns förmågor befästs tidigt. Barn lär sig språk i samspel med andra och aktuell forskning indikerar att turtagningar spelar en speciellt viktig roll. Inom ramen för forskningsprojektet Ord gör skillnad, undersöktes i denna pilotstudie lyssnings- och talspråksmiljön för tolv svenskspråkiga barn i åldern 18-24 månader. Antal barnyttranden, turtagningar mellan barn och vuxna och vuxenord mättes med hjälp av Language Environment Analysis (LENA)-systemet. Hypotesen var att sambandet mellan antal turtagningar och antal barnyttranden skulle vara starkare än sambandet mellan antal vuxenord och antal barnyttranden. En dagslång inspelning från inspelningsapparaten Digital Language Processor (DLP) från varje testdeltagare analyserades med mjukvaran LENA V3.1.0. Inledningsvis transkriberades ett mindre stickprov av inspelningarna i ett led att validera LENA-systemet för svenskspråkig ljudmiljö. Beräkningar av barnyttranden och vuxenord genomfördes, med 80 % (SD 18 %) respektive 75 % (SD 11 %) samstämmiga resultat mellan testledarna och LENA V3.1.0, vilket för sistnämnda parameter bedöms som mindre reliabelt. De huvudsakliga resultaten i studien bekräftar hypotesen, att sambandet mellan turtagningar och antal barnyttranden är starkare än mellan vuxnas antal ord och antal barnyttranden. Studien indikerar även ett samband mellan antal vuxenord och expressivt ordförråd. Sammanfattningsvis stärker studien tidigare forskningsresultat angående vikten av den tidiga språkinlärningen och visar att LENA-metoden kan vara ett bra verktyg för att mäta språkmiljö även på svenska. Mer forskning krävs för att säkerställa dess validitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)