Att hålla gnistan vid liv : En studie av hur sfi-lärare i grupper med lågutbildade stöttar sina elever i deras lärande
Sammanfattning: Lågutbildade deltagare i sfi, det vill säga vuxna som saknar skolbakgrund eller möjligen har endast några års skola sedan tidigare, får ofta ägna lång tid för att bli klar med sfi-kurserna. Syftet med detta arbete är att öka förståelsen för de förutsättningar som finns i undervisningen med att motivera lågutbildade inom sfi att fullfölja sina studier och eventuellt gå vidare till annan utbildning. Frågeställningarna för studien var: Vad behöver lågutbildade deltagare för att klara sfi enlig sfi-lärarna? och Hur försöker sfi-lärarna höja de studerandes motivation? Metoden för att undersöka detta var genom att göra ostrukturerade intervjuer med sfi-lärarna. Denna metod valdes för att kunna få fram just de speciella förhållanden som råder kring de lågutbildade deltagarna och för att de intervjuade skulle få möjlighet att prata mera fritt om ämnet. Resultatet visar att sfi-lärarana ser det som viktigt att skapa bra relationer med deltagarna och att använda demokratiska arbetsmetoder i klassrummet men de anser att de studerande har för mycket aktiviteter genom det etableringsuppdrag som Arbetsförmedlingen har för varje nyanländ som vill studera svenska på sfi och att organisationen kring dem är bristfällig då deltagarna plötsligt skickas till nya aktiviteter nästan utan förvarning, som till exempel praktik. Det finns också många deltagare i sfi som mår dåligt och skulle behöva stöttning av kuratorer, vilket oftast inte finns på sfi.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)