"Att hitta en nivå där man möts" : En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares tankar och erfarenheter av att skapa goda relationer med föräldrar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte har varit att belysa erfarna socialsekreterares tankar och erfarenheter av hur en god relation skapas i inledningen av utredningsprocessen när klienten kommit i kontakt med socialtjänsten via en orosanmälan. Vidare har avsikten varit att identifiera vad som kännetecknar en god relation mellan erfarna socialsekreterare och föräldrar och hur socialsekreterarna kommit fram till sina strategier och förhållningssätt. Följande centrala forskningsfrågor har legat till grund för studien: Vilka strategier och förhållningssätt upplever erfarna socialsekreterare bygger en god relation till föräldrar som blivit aktualiserade hos socialtjänsten via en anmälan? Hur har de erfarna socialsekreterarna kommit fram till sina strategier och förhållningssätt? Studien har haft en kvalitativ forskningsansats och utgått från åtta semistrukturerade forskningsintervjuer som fokuserat på att lyfta fram socialsekreterares tankar och erfarenheter av vad som bidrar till att skapa en god relation till föräldrar som blivit kommit i kontakt med socialtjänsten via en orosanmälan. Socialsekreterarnas utsagor har speglats och tolkats med hjälp av tidigare forskning på området, socialkonstruktionistisk teori samt teori om sociala interaktionsritualer. Socialsekreterarna i vår studie belyste flera konkreta förhållningssätt och strategier som de anser skapar en god relation till föräldrar som kommit i kontakt med socialtjänsten via en orosanmälan. Socialsekreterarna lyfte fram vikten av att visa respekt för föräldrarnas situation och att skapa förutsättningar för en god kontakt. De beskrev även att flexibilitet och tydlighet under utredningsprocessen underlättar relationsskapandet med föräldrar. Slutligen beskrevs värdet av att föräldrarna upplever att de och socialsekreteraren arbetar mot ett gemensamt mål. Ökad erfarenhet, uppmärksammandet av framgångsfaktorer och personliga egenskaper framställdes av socialsekreterarna som betydande faktorer för hur de kommit fram till sina strategier och förhållningssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)