Kunskap är makt - En kvalitativ studie om det preventiva arbetet med ungdomars alkohol- och drogvanor ur ett föräldraperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Socialhögskolan

Sammanfattning: I redogörelser över effektiva åtgärder i arbetet att begränsa ungdomars användande av alkohol och droger hänvisas till forskning som pekar på familjen som den enskilt viktigaste faktorn. Dock lämnas ingen närmre förklaring till varför föräldrarna är det mest lämpade ”verktyget” och ingenstans urskiljs föräldrarnas åsikter om sin medverkan i det preventiva arbetet med barns alkohol- och drogvanor. Syftet med studien har varit att åskådliggöra föräldrars uppfattningar om hur drogförebyggande arbete bedrivs när föräldrar som deltagit i föräldrautbildningen ”Absolut förälder” fungerar som ”verktyg”, med uppdrag att påverka sina barns attityder till alkohol och andra droger. En kvalitativ forskningsmetod har använts och det empiriska materialet i studien bygger på fem intervjuer av föräldrar som redogjort för sina upplevelser och erfarenheter av hur det drogförebyggande arbetet tar sig uttryck. Den teoretiska tolkningsramen utgörs av ”social inlärningsteori” som bidrar till att förklara hur människor lär sig, dels genom egna erfarenheter och dels genom att imitera. Studiens resultat visar att föräldrarna ser sig som det viktigaste verktyget i ett framgångsrikt drogförebyggande arbete och efterfrågar utbildningar som ”Absolut förälder” för att tillgodose sig ny kunskap i ämnet och för att bygga nätverk. Föräldrarna uppger att det är de som bäst kan kontrollera att hemmets uppsatta regler kring alkohol och droger efterlevs. Vidare framkommer att föräldrautbildningens innehåll kommuniceras till ungdomarna på olika sätt, exempelvis genom bra kommunikation med barnen där tydliga gränser och förhållningssätt har en given plats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)