Upplevelser av rollstress hos beteendevetarstudenter på Mälardalens högskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

Sammanfattning: Den rollstress som uppkommer i bristen på koppling mellan teori och praktik har varit underlag för studier av studenter på flera utbildningsprogram. Syftet med denna studie var att undersöka beteendevetarstudenter på Mälardalens högskola, med fokus på deras upplevelser av att utbildningen inte leder till en specifik yrkesroll. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer utfördes med 15 beteendevetarstudenter. Analysens meningskoncentrering genererade tre teman, ambivalens och stärkt initiativförmåga upplevde 15 studenter och svårigheter att omsätta teorin i praktik uppfattades av 14 studenter. Ambivalensen gällde utbildningens bredd som både skapade möjligheter men samtidigt bidrog till en otydlighet inför framtida yrkesroller. Stärkt initiativförmåga handlade om att studenterna lärt sig skapa egna erfarenheter i brist på praktik. Svårigheter att omsätta teorin i praktiken gällde att de saknade kopplingen mellan studier och arbetsliv. Inför framtida studier uppmanas det att jämföra beteendevetarstudenter från andra högskolor där det finns praktik och jämföra resultatet för att se om praktiken tillför ytterligare färdigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)