Rektorns yrkesutövning En studie av relationen mellan rektor och dess huvudmannaskap

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats beskriver rektorns arbetssituation i förhållande till dess huvudmannaskap i den svenska decentraliserade skolan. Idéströmningar som New Public Management nyanserar idag i skolväsendet vilket också påverkar rektorns relation till huvudmannaskapet. Undersökningens resultat bygget till största delen på fem stycken intervjuer, genomförda med rektorer i olika skånska kommuner. För att stärka och analysera stoffet ges en bakgrund till New Public Management samt skolutvecklingen. Vidare används även teorier kring ämnesområdet vilket bringar ett djup till undersökningen. För att mer konkret belysa relationen så används Lundqvists lojalitetsmodell, Bergs placeringsmodell över skolorganisationen samt allmän forskning kring New Public Management. Resultatet av undersökningen visade att rektorer i dag har större handlingsfrihet samt att styrningen mellan huvudmannaskap och rektor har blivit otydligt. Vi kan även se tydligt att relationen, parterna emellan, skiljer sig från kommun till kommun. Vidare har rektorn och huvudmannaskapet fått en närmare och mindre formell relation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)