Varför Köper Du Just Mig? : En kvalitativ studie om vad som påverkar individers köpbeslut gällande bryggkaffe

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Författare: Julia Juhlin; Louise Batistier; Emma Moberger; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Datum:                                                                    08/06/2020   Nivå:                                                                        Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15hp   Institution:                                 Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Mälardalens Högskola   Författare:                                  Batistier, Louise                                                     Juhlin, Julia                                  Moberger, Emma 95/03/15                                                94/06/16                                    94/09/27   Titel:                                                                      Varför köper du just mig?   Handledare:                              Aswo Safari   Nyckelord:                                  Kaffekonsumtion, Köpprocess, Behov, Köpbeslut, Kultur, Motivation, Attityd, Vana   Frågeställningar:                       Vad påverkar konsumentens köpbeslut gällande bryggkaffe?                                                                                     Hur påverkar kultur och attityd individens köpprocess?   Syfte:                                  Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som påverkar och avgör vilket bryggkaffe en konsument väljer. Resultatet av undersökningen kan därmed bidra med kunskap kring vilka nutida- samt bakomliggande faktorer som påverkar konsumentens val av bryggkaffe.   Metod:                                Denna studie är av en kvalitativ ansats, där fokusgrupper har genomförts med 17 deltagare vilka köper samt dricker bryggkaffe. Studien är genomförd med ett deduktivt tillvägagångssätt och har därmed en utgångspunkt i teori. Teori ligger även till grund för utformning av frågor till fokusgrupp.   Slutsats:                             Sammanfattningsvis konstaterar studien att konsumentens köpbeslut påverkas starkt av dess bakgrund. Vidare konstateras att flertalet faktorer påverkar köpbeslutet, dock i majoriteten av fallen är det endast en faktor vilken är avgörande för köpet. Fortsättningsvis visar studien att individers preferenser samt konsumtionsval är starkt influerade av vilket bryggkaffe som konsumerades i hemmet under uppväxten vilket i flertalet fall lagt grund för individens nutida köpvana. Avslutningsvis påvisade studiens analys att den faktor som i majoritet är avgörande, är pris.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)