Läsinlärningsstrategier och en undersökning om hur lärare arbetar med läsinlärning i skolans yngre år

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Linda Bengtsson; Annika Toft; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I vårt examensarbete har vi koncentrerat oss på läsinlärning och vilka metoder som används av pedagogerna, men även på vilken betydelse pedagogen har för elevens inlärning. I arbetet har vi även valt att ta upp hur läsprocessen fungerar, de olika teoretiska bakgrunderna till metoderna och det viktiga förberedande arbetet inför läsinlärningen. Vi har också satt fokus på pedagogernas möjlighet till fortbildning inom området läsinlärning. För att få reda på detta har vi tittat på vilka teorier och metoder som finns för att sedan gå ut med enkäter till 14 verksamma pedagoger som fått svara på bland annat vilka metoder som just de använder och hur de arbetar med läsinlärning. Undersökningen visar att de vanligast förekommande metoderna bland pedagogerna var ljudnings metoden, helordsmetoden, ordbilder och LTG. Pedagogerna blandar metoder i sin undervisning. Alla pedagoger vill på något sätt vara goda förebilder och föredömen på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)