Musiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskola

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Hamdiya Kadir; [2015]

Nyckelord: Musik; Språkutveckling; Flerspråkighet; Sociokultu;

Sammanfattning: AbstractSyfteDetta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på enmångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersökahuruvida musik gynnar eller missgynnar barnens språkutveckling. Det generella syftet medstudien är att utforska vilken inflytande musiken har i förskolans värld av språkutveckling iobservationerna där det även ingår hur material och miljö främjar eller hindrar språket. Dettagörs genom att observera barngruppen, utöver musiksamlingen, 0 minuter före och 0minuter efter själva samlingen.Forskningsfråga: 1. Hur utmanas flerspråkiga barns språkutveckling i en musiksamling av pedagogerna? 2. Vad ger miljön och material för möjligheter samt hinder för barns språkutveckling viden samling? 3. På vilket sätt ger pedagogen stöttningar till barngruppen där alla blir delaktiga isamlingen?MetodUndersökningen är en observationsstudie av både pedagogerna och barngrupperna i en styrdaktivitet. Aktiviteten som observerades var samlingen på två avdelningar vid en förskola iGöteborgsområdet. Observationstillfällena ägde rum under fem dagar. Sammanlagt gjordes15 kortare observationer i barngruppen, barn och pedagoger observerades i tre omgångar,före, under och efter sångsamlingen.ResultatResultatet visar att pedagogerna arbetar medvetet med att utveckla flerspråkiga barnsspråkutveckling via sångsamlingar. Genomgående i alla sångsamlingarna uppmärksammar viatt musiken har en stor betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling. Exempelvisutvecklade barnen olika begrepp inom det verbala språket, ordförråd från sångerna och rytmikfrån klappning samt språkmelodi. En av slutsatserna är att musiken har god potential attstimulera och utmana barnens språkutveckling då de rör sig i en nära språklig utvecklingszon.Inom det sociala samspelet skapas det gemenskap, då musiken fungerar som ett redskap vilketgör alla delaktiga oavsett de individuella språkliga förutsättningarna och utmaningarna.Relevans för läraryrket

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)