Digitala backspeglar - Fysisk-ergonomiska konsekvenser av arrangemang av digitala backspeglar i en lastbilshytt

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Arvid Lundin; Nedim Zaimovic; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Backspeglar på dagens lastbilar bidrar till fordonets bränsleförbrukning på grund av det luftmotstånd som de orsakar. Detta bidrag kan minskas om de fysiska speglarna ersätts av digitala motsvarigheter, i form av kameror monterade på lastbilens utsida och bildskärmar placerade inuti lastbilshytten. Ett sådant ingrepp medför en rad möjligheter för förbättring av inte bara fordonets verkningsgrad utan även förarmiljön. Med digitala backspeglar så skulle det vara möjligt att visa stödjande grafik i den vy som presenteras på bildskärmarna; föraren skulle kunna förses med extra siktfält; och förarens direktsikt skulle kunna förbättras. I detta examensarbete, genomfört i samarbete med Scania CV AB, har ett antal aspekter av arrange-mang av digitala backspeglar undersökts med hänsyn till deras fysisk-ergonomiska konsekvenser. Ar-betet behandlar bildskärmskomponenterna i kamera-monitor-systemet, inklusive deras position, storlek och det visade siktfältets omfattning, i syfte att utveckla rekommendationer för hur digitala backspeg-lar bör implementeras, ur ett fysisk-ergonomiskt perspektiv. Inledningsvis genomfördes en förstudie, i vilken förare av tunga lastbilar intervjuades på kvalitativt semi-strukturerat vis, och en enkätstudie genomfördes via Scanias officiella Facebook-sida. Därefter genererades och utvärderades ett antal koncept, bland annat med hjälp av Oculus Rift och digitala prototyper i en virtuell verklighet. Genom att, för vägledning, kombinera Quality Function Deployment-metoden och Pughmetoden val-des tre principiellt olika koncept som därefter representerades i form av fysiska prototyper i en körsi-mulator med fast bas, i vilken användbarheten hos dem testades. I testet mättes förares prestations-förmåga i termer av filpositionens standardavvikelse och deras förmåga att upptäcka närmande bakom-varande fordon. Därutöver ombads deltagarna att subjektivt skatta sin arbetsbelastning.  Med stöd av resultaten från körsimulatortestet föreslås två typer av bildskärmsarrangemang samt rekommendationer för det fortsatta arbetet med implementeringen av digitala backspeglar i lastbils-hytten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)