”Här pratar vi svenska!” : En kvalitativ studie av flerspråkiga elevers upplevelser av skolans svenskundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med följande undersökning är att ge ett kunskapsbidrag om flerspråkiga elevers upplevelse av sin språkliga identitetsutveckling i samspel med skolans svenskundervisning. För att uppnå syftet har följande frågor besvarats: (1) Hur upplever flerspråkiga elever att deras språkande uppfattas inom ramen för svenskundervisningen? och (2) Hur upplever flerspråkiga elever att deras språkliga identitet påverkas av svenskundervisningens förhållningssätt till språkande? Undersökningen har en positionsteoretisk utgångspunkt. Metoden som använts är kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att de flerspråkiga eleverna upplever en enspråksnorm i skolan och att detta har påverkat deras syn på sitt eget språkande och sin egen språkliga identitet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)