Att skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke - En kvalitativ studie om företags arbete med employer branding

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Employer branding är ett expanderande fenomen på dagens arbetsmarknad. Begreppet myntades av Ambler och Barrowunder mitten av 1990-talet. Det syftar till att synliggöra hur företag och organisationer kan marknadsföra sig som arbetsgivare genom sina medarbetare, för att attrahera potentiella anställda. I begreppet ingår tre typer av fördelar; monetära, funktionella samt psykologiska, vilka en organisation kan erbjuda sin personal i marknadsföringssyfte. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka vilka employer brandingstrategier företag nyttjar, samt hur lojalitet skapas på arbetsplatsen. Till studien valdes respondenter vilka innehar god kunskap inom området. Olika branscher och företag valdes att studeras för att få en nyanserad bild av begreppet. Fem intervjuer genomfördes med en semistrukturerad intervjuform. Resultaten analyserades med grundad teori som inspiration till metodisk ansats. De kategorier som framträdde under analysen var; tydlighet, betydelsen av ett korrekt arbetsgivarvarumärke, utveckling, ledarskap samt lojalitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)