Lärares erfarenheter av nationella prov i biologi. : En kvalitativ studie i grundskolans senare år.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Nationella prov i biologi infördes 2009 i den svenska skolan. Målet med dessa prov är att skapa ett jämställt bedömningsunderlag oberoende av vilken plats i landet som undervisningen bedrivs. En trend bland svenska elever är att deras kunskaper inom naturorienterande ämnen har försämrats under senare år. Resultat från internationella undersökningar som PISA-undersökning visar på detta. Detta trots att nationella prov och nya läroplaner har införts. För att undersöka detta intervjuades fyra biologilärare på högstadiet för att få deras syn på nationella prov i biologi. Alla intervjuade har genomfört nationella prov med sina elever. Resultatet av denna kvalitativa studie visar att nationella prov till en viss grad påverkar biologilärarna hur de bedriver sin undervisning. Men de påpekar att läroplanen har en större inverkan på deras undervisning. Lärarna beskriver att elevernas intresse för biologi inte har påverkats sedan man infört nationella proven. Lärarna upplever att antalet elever som uppnår kunskapskraven på de nationella proven har ökat sedan proven introducerades. Eleverna har blivit bättre på att koppla ihop olika delar i biologiämnet och skapa helheter. Dock har eleverna blivit sämre på faktakunskaper. Denna syn överensstämmer på många punkter med tidigare forskning på samma ämne. För att både nationella prov och en ny läroplan införts sedan 2009, är det inte möjligt att tillskriva vilken av dessa som har haft starkast effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)