Hur arbete med problemlösning kan påverka elevers motivation : En intervjustudie med verksamma lärare på lågstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur arbete med problemlösning, på lågstadiet, kan inverka på elevers motivation till att lära matematik. Denna studie undersöker hur lärare uppfattar och ser på hur elevers motivation till att lära matematik påverkas genom arbete med problemlösning.Som datainsamlingsmetod valdes kvalitativa intervjuer vilket skedde genom ett fysiskt möte eller via telefon, där ljudupptagningar användes. Motivationsteorierna tron på sin egen kapacitet och målorienteringsteorin användes för att konstruera intervjufrågor samt som analysverktyg. Även Skolverkets kvalitetsgranskning ”Lusten att lära-med fokus på matematik” användes som ett verktyg för att skapa intervjufrågor samt till att analysera resultatet. Urvalet i studien utgjordes av verksamma lärare på lågstadiet.I bearbetning av resultatet framkommer att arbete med problemlösning påverkar elevers motivation till att lära matematik, både positivt och negativt. I resultatet visas även hur elevers motivation påverkas av arbete med problemlösning och varför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)