Lärares och rektorers syn på friluftsdagar

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Kamila Trebska; Helena Bergnest; [2009]

Nyckelord: field day; Friluftsdag;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att jämföra lärares och rektorers syn på friluftsdagar avseende mål, innehåll och organisation. Resultatet har tolkats med utgångspunkt i en läroplansteoretisk modell. De mer preciserade frågeställningarna var: Vad vill skolan uppnå med friluftsdagarna? Hur ramar skolan in begreppet friluftsdag genom förekomsten av olika inslag? Hur ofta vill lärarna att olika inslag ska förekomma på friluftsdagarna samt vilka skolämnen är och bör finnas representerade? Hur ser organisationen ut kring friluftsdagarna på skolan enligt lärare och rektorer samt hur bör den se ut enligt lärarna? Vilken kompetens anser lärare och rektorer vara viktig för planeringen av friluftsdagarna?  Metod En enkätstudie med kvalitativa inslag genomfördes på 121 ämneslärare i svenska och idrott och hälsa samt 67 rektorer från högstadieskolor i Stockholms län. Enkäter skickades ut via e-post till respondenterna som valts ut genom ett obundet slumpmässigt urval från en förteckning på Skolverkets hemsida. Studien fick, efter tre påminnelser, en svarsfrekvens på 44,1 procent (n=83). Resultat och diskussion Resultatet visar att ”naturvistelse/friluftsliv” var det som lärare och rektorer tyckte var viktigast att uppnå på friluftsdagar och detta realiseras också genom inslag av natur- och utomhusvistelse. Lärare och rektorer ramar in begreppet friluftsdag olika. De har olika uppfattning om förekomsten av inslaget ”friluftsliv” och det gäller också inslaget ”fysisk aktivitet”. Rektorerna ansåg att dessa inslag förkommer i större utsträckning än lärarna. I jämförelsen mellan lärares uppfattning om vad som förekommer och hur det bör se ut på skolan visades en signifikant skillnad på inslagen ”tävlingsmoment”, ”ämnesintegrering”, ”naturvistelse”, ”fysisk aktivitet” samt ”miljö och hållbar utveckling”. Tävlingsmoment förekommer för ofta och kan tänkas ta plats från de andra inslagen som lärarna önskade mer av på friluftsdagarna. Ämnet som var och bör vara mest representerande på friluftsdagarna var ämnet idrott och hälsa. Idrottsläraren anses vara den som har kompetensen att planera och organisera friluftsdagar och är också den som oftast planerar och organiserar friluftsdagarna. Lärarna i studien tycker dock att planeringen borde fördelas på fler lärare. Slutsats Det tycks finnas en kontinuitet i övergången mellan intentionerna på transformeringsarenan och realiseringsarenan när det kommer till frisk luft, natur och friluftsliv på friluftsdagarna. Däremot delar lärare respektive rektorer, på de olika arenorna, inte uppfattningen om hur ofta friluftsliv och fysisk aktivitet förekommer på friluftsdagarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)