Sökning: "Metal gear solid"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Metal gear solid.

  1. 1. The Psycho Mantis Effect : Redefining Immersion in Conjunction with the Fourth Wall

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Thérèse Lundqvist; Nora Ekeblad; [2023]
    Nyckelord :Diegesis; fourth wall manipulation; immersion; ludonarratology; Metal Gear Solid; NieR: Automata; the Magic Circle; video game;

    Sammanfattning : This thesis broadens the discussion surrounding the fourth wall and immersion in games; the hypothesis being that there are more ways to manipulate the fourth wall other than breaking it, and that manipulation of the fourth wall does not necessarily break immersion. Four types of fourth wall manipulation have been labeled in this body of work: breaking, expansion, contraction, and grazing. LÄS MER

  2. 2. Property Optimization of PM-gearing

    Kandidat-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Marcus Söderberg Jansson; Oskar Lundkvist; [2017]
    Nyckelord :Gear; Powder Metallurgy; Property optimization; Egenskapsoptimering; Kugghjul; Pulvermetallurgi;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to design and optimize a powder metal gear through FEM-analyzes. The moment of inertia and weight of the gear shall be reduced at the same time as the demands on tension and bending stiffness are met. LÄS MER

  3. 3. Optimering av sintrade kugghjul

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Mario Sosa; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Powder Metal (PM) gears are machine element components which operate under the same principle as conventional gears, but, due to their intrinsic material characteristic need to be designed slightly different, and its manufacturing process offers advantages previously unobtainable by conventional steel gear manufacturing methods. The use of PM in similar applications, such as synchronous hubs, makes them a suitable candidate for production in such material. LÄS MER

  4. 4. En studie av verkliga varumärken i en virtuell värld : Produktplacering i spelet Metal Gear Solid 4

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Kian Rismanchi; [2011]
    Nyckelord :narratologi; produktplacering; TV- och Datorspel; Metal Gear Solid 4;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur produktplaceringar i spelet Metal Gear Solid 4 kan ha för roll i narrativet, vad dessa tillför spelet och vilken roll de har för karaktärerna i berättelsen. Studien undersöker även om dessa produktplaceringar visas på ett sätt som förstärker produktens eller varumärkets status men även för att se om stereotyper nyttjas för att upphöja deras effekt. LÄS MER

  5. 5. Klassisk medieanalys - nytt medium : En semiotisk analys av fyra tv-spel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Markus Andersson; [2006]
    Nyckelord :semiotik; tv-spel; spel;

    Sammanfattning : I ett försök av mig att ge spelmediet samma sorts behandling som många andra medier före det har jag valt ut fyra spel inom två olika genrer för en analys av deras handling, karaktärer, estetik och gameplay. Handlingen summeras enligt reglerna för narrativt berättande och en semiotisk infallsvinkel används sedan för att leta efter saker, tecken, som är värda att tas upp för analys i alla fyra kategorierna. LÄS MER