Många goda viljor : en fallstudie i Sege park om lärande kring delningsekonomi i en samarbetskontext

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Städer kan vara en del i omställningen till ett hållbart samhälle genom att skapa förutsättningar för de som bor och verkar i dessa att göra hållbara val. Samtidigt krävs nya lösningar i arbetet, till exempel hur vi organiserar oss för att hantera de utmaningar som finns i arbetet för hållbarhet. Delningsekonomi är ett exempel som beskrivs ha flera möjligheter att vara en del i omställningen, genom att det kan bidra till minskad konsumtion samtidigt som det också är beteendeförändrande. Utgångspunkten i studien är hur lärandet ser ut kring delningsekonomiska frågor i samarbete mellan kommun och byggherrar, i stadsutvecklingsprojektet Sege Park i Malmö. Materialet i studien har samlats in genom intervjuer och dokumentanalys. Det teoretiska ramverket utgår från en modell om organisatoriskt lärande som en dynamisk process (Crossan et al, 1999) I studien identifieras att byggherrarna och kommunen arbetar tillsammans om frågor kring delningsekonomi i en byggherredialog, där det huvudsakliga lärandet kring delning sker. Det lärande som skett handlar enligt respondenterna framförallt om hur aktörerna kan organisera sig för att möjliggöra för delningstjänster i Sege Park. Detta har resulterat i bildandet av en ekonomisk förening vars syfte är att underlätta för att ta gemensamma beslut och driva arbetet inom området. Flera barriärer som påverkar lärandet om delningsekonomi har identifierats. Kulturella skillnader mellan aktörerna är en av dessa, vilket påverkar dialogen mellan aktörerna och försvårar möjligheten att skapa en gemensam målbild. Ytterligare en barriär som påverkat lärandet i hög grad är att varken nuvarande eller framtida boende i området involverats i processen. Det har resulterat i en osäkerhet och ett fokus på flexibilitet då aktörerna inte med säkerhet vet vad som kommer att efterfrågas. För att kunna öka lärandet om delningsekonomi identifieras i studien vikten av att göra det mindre personberoende och sträva efter att öka det organisatoriska lärandet. Med ett tydligare fokus på lärande om delningsekonomi och med en gemensam målbild skulle förutsättningar för lärande kunna förbättras betydligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)