Sökning: "Ensamkommande flyktingbarn i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Ensamkommande flyktingbarn i skolan.

  1. 1. "Vi är en i samhället, vi vill komma in i samhället.." : En kvalitativ studie om tidigare ensamkommande flyktingbarns integrationsprocess i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Semhar Mahari; Milka Kidane; [2023]
    Nyckelord :Ensamkommande flyktingbarn; integrationsprocess; psykisk hälsa; socialt arbete;

    Sammanfattning : AbstraktBarn är en sårbar grupp i samhället, inte minst sagt ensamkommande flyktingbarn som har andra behov än svenskfödda barn. Enligt Barnkonventionen ska ensamkommande flyktingbarn ha samma rättigheter som andra barn. LÄS MER

  2. 2. Ensamkommande barn på HVB-hem : En kvalitativ studie om ensamkommande barns upplevelser och erfarenheter av integrationsprocessen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sakhi Adeli; [2021]
    Nyckelord :refugee children; unaccompanied refugee children; Ensamkommande barn; Ensamkommande flyktingbarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka ensamkommande barns upplevelser och erfarenheterav integrationsprocessen bland ensamkommande som har erfarenhet av att bo på ett HVB-hem.Semistrukturerade intervjuer gjordes med fem unga vuxna män som kommit till Sverige somensamkommande barn från Afghanistan. LÄS MER

  3. 3. “För att bli svensk, man måste ha de tre V orden. Vovve, volvo, villa, eller hur?” : En kvalitativ studie om ensamkommande flyktingbarns integrationsprocess i Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Bergefur; Moira Rosén; [2020]
    Nyckelord :Ensamkommande flyktingbarn; integration; segregering; stigmatisering; etnisk identitet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att Sveriges integrationspolitik inte ser till individen, vilket gör att ensamkommande flyktingbarns behov kan överses. Av bakgrund till hur den svenska integrationsprocessen är formad syftar studien till att lyfta ensamkommande flyktingbarns upplevelser av sin livssituation i Sverige, för att uppnå en förståelse för hur integreringsprocessen har fungerat. LÄS MER

  4. 4. INTEGRATIONEN FÖR ENSAMKOMMANDE FLYKTINGBARN : En kvalitativ studie om de ensamkommande flyktingbarnens integrationsprocess utifrån vårdgivare och skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Qasim Lindkvist; Ronak Elina; [2017]
    Nyckelord :Ensamkommande flyktingbarn; integration; HVB; skolkurator;

    Sammanfattning : Sammanfattning Integration är ett begrepp som kan definieras på olika sätt. I denna studie undersöker vi hur integrationsprocessen för ensamkommande flyktingbarn ser ut utifrån barnens vardag inom hem för vård och boende (HVB) och studier i skolan. LÄS MER

  5. 5. Skolsköterskors hälsofrämjande arbete med psykisk hälsa hos ensamkommande flyktingbarn

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Jacqueline Mendez; [2017]
    Nyckelord :health promotion; mental health; school nurse; unaccompanied refugee child; student health; elevhälsa; ensamkommande flyktingbarn; hälsofrämjande; psykisk hälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Forskning tyder på att ett ensamkommande flyktingbarn löper en större risk för psykiska hälsoproblem. Skolsköterskors arbete ska präglas av ett salutogent perspektiv och att främja psykisk hälsa kan vara av stor betydelse för ett ensamkommande flyktingbarns välbefinnande. LÄS MER