Sökning: "attityd pris"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden attityd pris.

  1. 1. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  2. 2. Gen Z & hållbar modekonsumtion online : En kvalitativ studie om Gen Z:s attityder gentemot hållbar modekonsumtion online

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elenore Juliusson; Tarek Elias Mohsen; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; planerat beteende; avsikt-beteendegap; konsumtion; generation Z; hållbart mode;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Elenore Juliusson (98/07/17) Tarek Elias Mohsen   (92/09/21) Titel:   Gen Z & hållbar konsumtion online Handledare:  Sara Melén Hånell Nyckelord:  Hållbarhet, planerat beteende, avsikt-beteendegap,  konsumtion, generation Z, hållbart mode   Forskningsfråga: Hur översätts Gen Z:s attityd när det kommer till köpbeteende online     med fokus på mode och hållbarhet?  Syfte:   Studien undersöker Gen Z:s attityd till hållbar modekonsumtion och    vad som påverkar deras köpbeteende online. Metod:  Kvalitativ metod med fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. ” Lågkonjunktur - ett hinder för utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle?”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :jacob kroon; Julia Andersson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbarhet, hållbar utveckling och ekologiskt är idag vanligt förekommande begrepp i samhället. Människans globala påverkan på naturen har de senaste decennierna accelererat snabbare än någonsin. En stor bidragande faktor till de ökade utsläppen av växthusgaser är konsumtionen. LÄS MER

  4. 4. Riskhantering i Animalieproduktion : hur hanterar integrerade grisproducenter risker kopplade till verksamhetens insatsvaror & personal?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Carl Wejsfelt; Oswald Mörk; [2023]
    Nyckelord :Integrerad grisproducent; Risk; Riskhantering; Beslutsprocess;

    Sammanfattning : Världsläget idag med kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor har haft en betydande påverkan på det svenska lantbruket. Bristen på råvaror har satt större press på svenska bönders produktionsresultat samtidigt som det har gjort deras produktion väsentligt dyrare och därmed likviditeten sämre. LÄS MER

  5. 5. Hållbar marknadsföring : En kvalitativ studie om hållbar marknadsföring inom livsmedelsindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Maja Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; sustainable marketing; sustainable marketing communication; greenwashing; certifications; theory of planned behavior; consumer behavior; the buying process; food industry; Hållbarhet; hållbar marknadsföring; hållbar marknadskommunikation; greenwashing; certifieringar; teori om planerat beteende; konsumentbeteende; köpprocessen; livsmedelsindustrin;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet har länge varit ett omdiskuterat ämne och grundar sig i att vi inte har tagit hand om jordens resurser på ett ansvarsfullt sätt. Konsumtionen som sker idag är långt ifrån hållbar. I dagens ohållbara samhälle står livsmedelsindustrin för en stor del av den negativa klimatpåverkan. LÄS MER